torstai 12. joulukuuta 2013

#nailtech

En ees muista millon viimeksi kamala sentään oon julkassut kynsikuvia! Tosin en oo varma onko osa näistä jo vilahtanut täällä blogin puolella. Mulla on noita "seuraavaksi blogiin kynnet"- kansioita rapiat 5 kappaletta, on vaan niin kamalan vaikea poistaa ne joiden sisältö on jo julkastu. Minkäs teet!
Tässä minun töitäni viimiseltä parilta (?) kuukaudelta.
           
Vielä loppuun haluan korostaa, että rakennekynsien teko on minun työni, minun elantoni. Mua ei kiinnosta mitä mieltä olet minun työstä työnä. Pääasia on, että saan elantoni siitä, ja rakastan työtäni, ja ihmisiä, joita saan siinä samalla tavata. Koska nautin työstäni, unohdan välillä että se on oikeasti työtä. En voi olla pahoillani, jos itselläsi on miellyttämätön työ. Sitten tuumasta toimeen ja toista duunia hakemaan. 
Vaikka mäkin teen "vaan" kynsiä, jos kerran on niin iisiä, niin tuu ihmeessä kokeilemaan. En käsitä mistä ihmiset on saanu päähänsä, ettei kynsien teko, tai ripsien teko ole työtä. Onko näin sitten myöskin että esim.toimistotyökin lukeutuu "ei-työksi"? Ei tää oo ihan kenen tahansa juttu, yhtään siis olematta ylimielinen, mutta pitää olla sen verran itsekunnioitusta ja kunnioitusta oman työnsä jälkeen, että voi sanoa olevansa hyvä työssään ilman leuhkimista. P*skan jauhamisen hoitavat ne, joiden taidot ei riitä. 
Karu fakta.
Hullun pitkät päivät, selkäkivut, sietämätön stressi ja burnoutit, nimen hankkiminen, yrittäminen ja kirjanpidolliset seikat, tuotteiden tilaukset, työpisteen siistiminen, koko liiketilasta huolehtiminen, pomona olo, vastuu ja päätösten tekokyvyt, asiakaspalvelu, aikatauluttaminen, uusien ideoiden kehittäminen ja lista vaan jatkuis. Ja silti, mun työni ei ole kuulemman mukaan yhtään mitään. 
Kuten kirjotinkin, oon valmis luovuttamaan nää saappaat kelle vaan halukkaalle. Saa ihan tulla kokeilemaan. Ei tähän kukaan täysjärkinen lähtis! Mutta pakko sanoa, että itsensä toteuttamisen lisäksi tästä työstä tekee tekemisen arvoista on asiakkaat. Oon niin käsittämättömän kiitollinen siitä, miten oon tavannut erilaisia ihmisiä työssäni ja kehittynyt niin asiakaspalvelijana kuin myöskin tulemaan ihmisen kuin ihmisen kanssa toimeen. 
Se, että samat ihmiset tulevat takaisin pidemmänkin tauon jälkeen istumaan mun penkkiin, on äärettömän hienoa. Kuin myös sekin, että vakkarit tulevat kerta toisensa jälkeen vaan mun käsittelyyn ja luottavat siihen, että teen joka kerta täydelliset kynnet. Mitä kauemmin ihminen käy, sitä paremmin oppii tietämään, mitä laitetaan. Mitä väriä joo, mitä ei, millasta mittaa, millasta muotoa ja lopuksi annetaankin vapaat kädet. Nyt alkaa vasta tajuta, millasesta luottamuksesta sitä nauttiikaan. Mulla käy asiakkaita muualtakin kuin vain Porista, joka on musta outoakin että ihmiset jaksavat "vain" kynsien takia ajaa monia satoja kilometrejä. Ja saadakseen mun tekemät kynnet. Sanattomaksi vetää mutta sitä samalla tajuaa, että ehkä tässä on jotain omaakin ja ehkä teenkin jotain oikein.
Joten, ei kannata ihan hirveästi lähteä arvostelemaan toisen työtä, varsinkaan tietämättä mistä kaikesta se koostuu. Jos mun työni on sun silmissä "askartelua" niin let it be, kuulostaa kivalta ja helpolta ja siinä haavemaailmasa on ehkä jonkun helppo elääkin. Kertoo vaan ihmisestä, todella sivistymätöntä ja ala-arvoista, epäkypsää käytöstä katsoa alaspäin jonkun toisen työtä. Enkä sano, että itse olisin mikään pyhimys, vaan kyllä mä voin sanoa etten ikinä vois olla rekkakuski taikka teurastaja, jotka on mun mielestä ihan kamalia duuneja, näin pinnallisin puolin. Toisen työ ei välttämättä sovi itsellesi. Ei kaikki sovi kaikille. Ei kannata siis alkaa arvostelemaan, varsinkaan ilman omaa titteliä ja anonyyminä. 
Mä kun en voi sille oikeasti mitään, että omassa duunissa on niin surkeeta että pitää tulla nillittämään jollekin toiselle joka rakastaa työtään. Ja jos ihan kamalasti ottaa pattiin, ettei omassa duunissa voi olla kun omilla nakeillaan... Niin. Voi voi. 
Laita kynsilakkaa ja yritä olla onnellinen toisen takia.
(jos siis kynsilakkaakaan saa olla...) 


jenny-
Kouluttamaton kynsiteknikko.

44 kommenttia:

  1. Täyttä asiaa! Oot huippu ja oot oikeasti ihan pirun taitava työssäsi! Saat ja sun pitääkin olla ylpeä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silja sä olet ihan huippu itse ja myöskin sun kätten töitä saa ihailla<3 Kiitos tsempistä!!<3

      Poista
  2. Oot kyllä ihan Suomen paras kynsien tekijä, olit sitten koulutettu tai et!
    Sitäpaitsi, ei kuka tahansa pystyisi istumaan kahta tuntia käsi kädessä täysin tuntemattomien ihmisten seurassa ja jutella luontevasti (mä en ees tajuu millai pystyt höpöttelemään niitä näitä samalla kun teet kynsiä :D ) Tiettyä luonnetta tarvitaan tuohon työhön, eikä siihen moni oikeesti pysty! Ylpeä saat olla itsestäsi, kun oot upeasti menestynyt omassa työssäsi! :)

    VastaaPoista
  3. Ja lisäks oot huippu asiakaspalvelija, sillä takuu aina siitä, että "jos joku koriste lähtee niin tuu piipahtaan ni laiyetaan takas" t. Tulen pelastamaan huomenna oven väliin jääneen kynteni... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oho, nyt on kynsi (ja mieli;D) korjattu ;D pidä ne näppis pois ovien välistä!!

      Poista
  4. Kynsien tekeminen ei todellakaan ole mitään helppoa, aloittelin vuosi sitten tekemään ja jo yhtien kynsien jälkeen oon jo ihan puhki, niistä nyt tosin ei voi puhua edes samana päivänä sun tekemien kans, siis huh kuinka upeita! :D
    Voin sanoa että todella paljon olen selaillut netistä/ kynsienteko paikkojen fb sivuilta ja yksilläkään sivuilla en ole törmännyt yhtä upeisiin kynsiin kuin mitä sä teet.. ei tarvis kahta kertaa miettiä minne tulisin omat kynnet huollattamaan jos asuisin vaan lähempänä :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apuva. Oon sanaton.. Kiitos<3 Mutta hei tsemiä sulle harjotteluun! :)

      Poista
  5. Ihan sama, mutta nämä kynnet on vaan niin helllllllvetin hienoja! Ei siit pääs poka mihkää. NI. TERKUIN, Jane aka ramperi!

    VastaaPoista
  6. Voi ei, miten kauniita kynsiä! Ja kyllä mun mielestä sun työ on oikeeta työtä! Ainakin voi luottaa siihen, että saa laadukkaat ja kestävät kynnet. Googlesta löytyy kuvia, miten osaamattomat on tehny rakennekynsiä ja saanu kynsiinsä jonku homesieni-infektion, joka pahimmillaan saattaa levetä verenkiertoon. Ja tosiaan, sun duuniin kuuluu paljo muutaki ku pelkästään tuo kynsien tekeminen! Yleensä tavallisella tallaajalla ei oo aavistustakaan, millasta on olla yrittäjä. Miksi kynsitaide ei voisi olla työ? Onhan hiustenlaittokin kampaajien työtä ja meikkaaminen maskeeraajien tai kosmetologien työtä. Eihän niitäkään kukaan tee ilmaiseksi asiakkaille! Ei kynsitaidekaan ole ilmaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Kyllä mäkin olen kaiken melkeen jo nähnyt mutta ihan en homesieni-infektioa vielä, tai no toivottavasti ei tarvikkaan..:/ Nimenomaa. Jotkut ymmärtää, jotkut ei millään.. Ehkä se kertoo jo jostain :)

      Poista
  7. aivan ihania kynsiä! Oot huippu! :)

    VastaaPoista
  8. Siis sun työhän on täysin verrattavissa parturin työhön. Ei kukaan tosissaan partureita tarvitse, koska kuka tahansa osaa leikata hiukset keittiösaksilla. Mutta kun nykyään vaaditaan vähän enemmän kuin ne keittiösaksilla itse närhityt latvat. Ovatko parturit ihmisten mielestä turhia? Ei. Kuka tahansa osaa lakata omat kyntensä ja läiskiä värejä ja huteria kuvioita kynsiinsä, mutta osaako kuka tahansa tehdä kynsistään taidetta? Sulla on hieno työ. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että täällä on ihmisiä jotka oikeasti arvostavat. Kiitos sulle.

      Poista
  9. tosi hyvä teksti :) kauneuden ala on niin paljon muutakin! työstä pitää ja kuuluu nauttia :)jos ei nauti ei tarvitse valittaa jos toiset pitävät työstään ja ovat onnellisia ja tyytyväisiä, siinä vaiheessa saa kyllä katsoa peiliin jos ei nauti omasta työstään! ja kyllähän tällä alalla hieman tulee "terapeuttinakin" toimittua silloin tällöin ;) ps. taas tosi upeita kynsiä!

    VastaaPoista
  10. Siis VAU!! Upeimpia kynsiä, mitä olen nähnyt. Olet visuaalisesti todella lahjakas :)

    -Laura

    VastaaPoista
  11. Kateelliset jauhaa ;-) oot ihan älyttömän taitava! :-) kyllä mäki voisin helposti parisataa km tulla pelkästää kynsien takia sun luo!

    VastaaPoista
  12. Jaksaa kyllä aina ihmetyttää, että miten jollekkin voi niin iso ongelma toisten työ :-D Onhan niitä olemassa monia ammatteja joihin en ite haluaisi, mutta ei mulle nyt tulis mieleenkään alkaa siitä aukomaan jollekkin, joka sellaisessa ammatissa on! Varsinkin kun susta huomaa niin selvästi, että nautit työstäsi. Tsemiä paljon sulle! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulis että olis tässä maailmassa pikkasen enempikin murehdittavaa ja märehdittävää mut pienet ovat ilot ihmisellä :-D Kiitos kommentista ja tsempistäsi.:)

      Poista
  13. SIIS EN KESTÄ NOITA KYNSIÄ!!! <333 IHAN PIRUN HIENOJA, MÄKIN HALUUN :D oot ihan mielettömän hyvä tekeen noita, en voi kun ihmetellä. Hienoimpia mitä oon koskaan nähnyt :)

    VastaaPoista
  14. Taidettahan noi on! Aivan ihania, voisin saman tien ottaa itelleni noista ihan mitkä vaan(: Oot kyllä todella taitava!<3

    VastaaPoista
  15. Täytyy sanoa että mustakin olis hauskaa nähdä kun joku viisastelija istuis kylmiltään sun jakkaralle ja vääntäis tosta noin vaan vaikkapa noi vikat kynnet. Ei meinaan oo ihan niin helppoo ku elokuvissa :D Vaikka munkin epämääräisiä pikku maalailuja jaksetaan ihailla nii kyllä nää sun teokset on silti mun mielestä ihan omaa luokkaansa. Jos joskus jotkut pidempiaikaiset kynsitaiteilut laitatan nii voit olla varma et tuun Treelta asti sulle laitattaan ne. Toistaseks oot aivan mun ykkössuosikki mitä suomalaiseen kynsienlaittotaitoon tulee ♥

    VastaaPoista
  16. arvostan mielettömän paljon!! upeeta taidetta teet. Tekemäs kynnet on kaikki jotain niin uskomatonta etten oo koskaan nähnyt vastaavaa jälkeä hyvä sä ja tsemppiä yrittäjyyteen paljon!!

    VastaaPoista
  17. Ihanat kynnet! Tulisin sun luo laitattaa kynnet, mutta työni ei salli rakennekynsiä :-(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo, on kyllä monia jotka haluiskin kynnet mutta ei saa työssä olla:/ ALA VAIHTOON!!:D

      Poista
  18. Tosi hienoja kynsiä! Harmi kun en ite voi pitää just töiden takia :(
    Viime kesälomalla kävin yhdessä kynsi paikassa kysymässä kannattaako vaan neljäksi viikoksi laittaa rakennekynsiä, niin sanoivat että ei, joten en sitten laittanu.. Mitä mieltä sä olet? Kannattaisko seuraavalla lomalla tulla sulle laitattamaan? Nuo kolmanneksi viimeiset on ihanat <3 Täytyy pitää kuva tallessa ;)
    - Maija S.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hö, tylsää.:/ Aina innokkaimmat kynsien ottajat ei sitten saakkaan ottaa! No hmm.. Nyt kun mietein niin kyllähän mulla käy kesässä aina 5-10 ihmistä ottamassa just vaan kesälomakynnet. Että en mä siinä mitään negatiivista kyllä nää.. Mikäköhän on ollu syy että ne on niin sanonu >:(
      Kiitos<3!

      Poista
  19. Oon ihaillu sun tekemiä kynsiä vaikka kuinka kauan ja en tosiaan oo mistään löytäny yhtä hienoja kynsiä!! Helposti ajaisin tän 50 km välin sinne laittaa kynnet.. Harmi vaa et oon terveydenhoito alalla ni ei voi laittaa kynsiä.. Mutta upeita kynsiä teet, saat olla ylpee ittestäs!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, kiva kuulla positiivista palautetta<3! Kiitos kiitos.:) ps.ala vaihtoon.

      Poista
  20. Nää on niin........WOW!!! :)

    T. Sariann

    VastaaPoista
  21. Asenne on oikee. Sun täytyy tehdä just sitä mistä sä ite nautit :) en mä jaksa opiskella ammattia sen takia et saan rahaa mutta en sitten kuitenkaan tykkää ammatistani. Tai että mitä mieltä muut on mun ammatista. Herätys ihmiset. Keskittykää omaan elämään :D mut myönnä välillä se on kyllä naurettavan hauskaa miten ihmiset jaksaa haha.. mut tsemppiä sulle :) täytyy tulla ottas kynnet..tulee vaan valinnanvaikeus ! Mutta luotto on täysi. Täytyykin suositella kavereille myös :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hirveesti ihmiset ottaa ongelmaa toisten ammattihommista, mun mielestä jokainen saa tehdä mitä tykkää, syödä vaikka soraa ammatikseen jos siltä tuntuu =D Ihmiset jaksaa ja jaksaa, kun mitään omaa elämää ei ole tai tyytymättömyys omaan ammattiin on pyöreä nolla niin pitää tulla mollaamaan muita alas.. Kuitenkaan onnistumatta siinä ;)
      Tervetuloa ja kiitos hirveästi luottamuksesta=) merkitsee paljon!

      Poista
  22. Oi miten kauniita kynsiä<3 voisin sanoo että oon ite vasta aloittelija, mutta toivon et joku päivä kehittyisin yhtä hyväksi... :)

    VastaaPoista

Kiitos asiallisesta kommentistasi :)